3D teknologia vie pelimaailmaa eteenpäin
Elokuvakameroita valmistavan RED yhtiön ensimmäinen älypuhelin, RED Hydrogen One, saapui markkinoille pitkän odotuksen jälkeen viime lokakuussa. Hydrogen Onen holografista 3D teknologiaa hyödyntävän kameran ominaisuuksia on kehuttu aina sen julkistamisesta lähtien, silti epäilijöitä riittää edelleen. Vaikka Hydrogen One puhelimen pilviä hipova hinta voi olla este suurimmalle osalle kuluttajista, on kyseinen älylaite rohkea tiennäyttäjä tulevaisuuden älylaitteille. Mitä tämä tarkoittaa pelimaailman suhteen? Vahvaa kehitystä 3D pelien, virtuaalitodellisuutta mallintavien simulaatioiden ja holografisten grafiikoiden osalta, epäilemättä.
Merkkejä 3D pelien ja älylaitteiden tulemisesta on nähty markkinoilla jo useita vuosia. Elokuvateollisuus on hyödyntänyt 3D teknologiaa jo vuosikymmenien ajan, ja esimerkiksi Avatarin kaltaiset jymymenestykset ovat osoitus siitä, että kyseisen teknologian kehitys on huikeassa nousussa muun teknologian kehittyessä. Teknologian ja graafisen suunnittelun työkalujen kehitys näkyy myös nettikasinoiden kolikkopeleissä, ja yhä useammilla nettikasinoilla onkin jo valikoimassaan myös 3D videokolikkopelejä, kuten esimerkiksi Sterling Silver 3D. Myös villimpiä kokeiluja on nähty, ja online kasinomarkkinoilta löytyykin muun muassa myös holografisia nettikasinoita, sekä virtuaalimaailmaan ja -teknologiaan perustuvia kasinoita.
3D teknologialla tarkoitetaan kolmiulotteista grafiikkaa hyödyntävää tietokonegrafiikkaa, joka on sisäisesti mallinnettu kolmeen ulottuvuuteen. Tätä teknologiaa käytetään muun muassa interaktiivisessa kolmiulotteisessa nettiselainteknologiassa, jolloin erillisiä liitännäisiä ei tarvitse ladata. Tällä tavoin selaimella voi tarkastella tai luoda kolmiulotteiseen grafiikkaan tai teknologiaan perustuvia nettisivuja tai sovelluksia.
3D teknologian ohella esimerkiksi nettikasinoiden uusimmat pelit usein hyödyntävät HTML 5 merkintäkieltä. Tätä uusinta HTML koodin uusinta versiota tai kehitysastetta käytetään muun muassa verkkosivujen tekemiseen. Koodi poikkeaa aiemmista versioista muun muassa niin, että siihen on lisätty canvas- eli pohja-, video- ja audio-elementit, jotka mahdollistavat esimerkiksi 3D grafiikoiden näyttämisen verkkosivuilla.

Person Typing On Computer Keyboars / Soumil Kumar. Kuva: Pexels.
Viihdeteollisuus on merkittävä suunnannäyttäjä nimenomaan kannettavan teknologian osalta monella saralla. Siinä missä peli- ja elokuvateollisuuden miljardiresurssit mahdollistavat uusinta teknologiaa edistävän laitteiston hyödyntämisen ja kehittämisen, seuraavat useat muut alat kehitystä tiiviisti vierestä. Muun muassa tieteen eri alat ja tutkijat hyötyvät esimerkiksi tekoälyyn perustuvasta teknologiasta. Peliteollisuus ja tietojenkäsittelytiede ovatkin olleet läheisessä suhteessa aina ensimmäisten tietokoneiden kehittämisestä lähtien, eikä merkkejä tämän yhteistyön loppumisesta ole näkyvissä.
Peliteollisuuden kehittämää teknologiaa hyödynnetään myös muun muassa sodankäynnissä. Erilaisten räiskintäpelien suosio on ollut huipulla jo aikaisemmista videopeleistä lähtien. Nykyisin eri armeijoiden ja puolustuvoimien tutkimuslaitoksilla hyödynnetäänkin juuri peliteknologiaa erilaisten simulaattorien ja strategisen ajattelun kehittämisen osalta.
Myös holografista näyttöteknologiaa on pyritty kehittämään, vaikkakaan markkinoille ei ole Hydrogen One puhelimen lisäksi vielä saapunut tuotteita, jotka olisivat menestyneet kaupallisesti. Yrityksiä holografisten älylaitteiden kehittämiseen on kuitenkin ollut. Muun muassa Massachussets Institue of Technology oli kehittämässä holografista 3D televisiota vuosikymmenen puolivälissä, mutta hanke oli floppi. Samoin Queensin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet HoloFlex-nimisen taivutettavan älypuhelimen, jossa on holografinen näyttö. Puhelimen ominaisuuksiin kuuluu muun muassa holografisten grafiikoiden mallintaminen sekä erilaisten 3D objektien hallinta taitettavan rungon avulla.

Artifial Intelligence / Moose Photos. Kuva: Pexels.
RED Hydrogen kaltaisten holografista 3D teknologiaa hyödyntävien älylaitteiden vallatessa alaa voi siis olettaa peliteollisuuden keskittyvän yhä enemmän 3D pelien ja holografisten grafiikoiden kehittämiseen. Kun taskussa on pitkälle kehittynyttä teknologiaa edustava laite, jonka käyttömahdollisuuksiin kuuluu jo sinänsä tajuntaa laajentavia ominaisuuksia, voi vain kuvitella millaista pelaaminen mobiililaitteilla tulee olemaan tulevilla vuosikymmenillä jo alkaneen 3D vallankumouksen levitessä maailmanlaajuisesti.
Tieteiselokuvien ennustama tulevaisuus ei yhtäkkiä näytä enää niin kaukaiselta. Onko se uhka vai mahdollisuus, se jää nähtäväksi.